Dlaczego piszczy pasek klinowy?

Piska paska klinowego zna chyba każdy kierowca. Niestety nie jest to ani najprzyjemniejszy dla ucha dźwięk ani też nie wróży specjalnie nic dobrego. Dodatkowo jest jeszcze bardziej drażniący z tego powodu, że pojawia się zwykle rano w wychłodzonym samochodzie, który stał całą noc na parkingu nie używany. Tym bardziej warto wiedzieć jakie mogą być przyczyny występowania tego dźwięku, jakie ma to konsekwencje dla naszego pojazdu oraz jak sobie z tym fantem poradzić.

Pasek klinowy – odpowiednie napięcie

Mówiąc prosto pasek zwykle piszczy w momencie kiedy się ślizga. Pomiędzy paskiem klinowym a kołem pasowym wprawdzie zawsze można mówić o pewnego rodzaju poślizgu, ale oczywiście nie może być on zbyt duży. Stąd też jedną z najczęstszych przyczyn jego niewłaściwego funkcjonowania i niepoprawny montaż, gdzie pasek klinowy jest po prostu zbyt luźny. Zbyt mocne napięcie paska również nie jest najlepsze, ponieważ jego naprężenie prowadzi do przeciążenia łożysk oraz do zbyt szybkiego zerwania paska. Dlatego też czasem, aby usunąć piszczenie wystarczy go naciągnąć lub poluzować.

Sprawdzenie naprężenia paska to też obowiązkowy punkt programu podczas każdego przeglądu samochodu. Jak to zrobić? Wystarczy przycisnąć pasek w miejscu pomiędzy dwoma kołami nim połączonymi i zobaczyć na ile się ugina. Jeśli na więcej niż półtora centymetra to konieczna jest jego wymiana. Rzecz jasna cała operacja musi przebiegać to na wyłączonym silniku.

Zakup paska

Pasek klinowy ma przekrój w kształcie trapezu, stąd wywodzi się jego nazwa, a jego zewnętrzna strona jest szersza od wewnętrznej. Kształt ten rzecz jasna musi pasować także do formy koła pasowego, którego schodzące się ścianki mają stały kontakt z paskiem klinowym w samochodzie i to przez nie przekazywany jest napęd, co należy wziąć pod uwagę przy zakupie nowego paska. Warto także wziąć pod uwagę polecane paski klinowe, ponieważ ich żywotność w dużym stopniu zależy po prostu od modelu produktu i jego producenta.

Coraz częstszą alternatywą dla pasków klinowych są tak zwane paski wielorowkowe, które na swojej powierzchni posiadają kilka, zwykle od czterech do sześciu, małych klinów. Zostały one wprowadzone ze względu na rosnącą ilość urządzeń pomocniczych oraz moc silników. Ich podstawowe zalety to: zdolność do przeniesienia dużego momentu obrotowego na większa powierzchnię cierną, możliwe zastosowanie mniejszego promienia opasania, a więc i większego przełożenia i wreszcie możliwość pracy paska tak przednią jak i jego tylną stroną.

Dlaczego piszczy pasek klinowy?

About The Author
-

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

CommentLuv badge