Obecni producenci amortyzatorów samochodowych prezentują na rynku motoryzacyjnym coraz bogatsze oferty, w których pełno doskonałych produktów mających na celu zapewnienie jak najwyższego komfortu jazdy samochodem. Do grona najczęściej stosowanych oraz miękkich amortyzatorów eksperci zaliczają amortyzatory dwururowe. Dlaczego?

Amortyzatory dwururoweAmortyzatory dwururowe są zdecydowanie bardziej miękkie od tradycyjnych amortyzatorów jednorurowych, co znacznie wpływa na podróż samochodem – większy komfort. Amortyzatory dwururowe to gwarancja maksymalnego niwelowania wszelkiego rodzaju nierówności i dziur na drodze.  Zapewnia to ich budowa. Amortyzator dwururowy składa się z dwóch komór, które wypełnione są olejem. Taka konstrukcja okazała się niezwykle trafnym rozwiązaniem.. Pierwsza komora – olejowa – znajduje się między cylindrem roboczym a zewnętrzną obudową i jest wypełniona olejem w około 70 %.

Tego typu amortyzatory posiadają dwa rodzaje zaworów tłumiących – tłokowy i denny. Zbudowane są z płytek sprężynowych, sprężyn śrubowych oraz korpusów z otwieranymi tłokami. W przypadku nacisku za prawidłowe tłumienie odpowiedzialny jest zawór denny. Istota działania tego zaworu jest dość prosta – olej wypierany przez wychodzące tłoczysko wpływa do komory olejowej, gdzie spotyka opór zaworu dennego, co powoduje zahamowanie ruchu. Za prawidłowe odbicie amortyzatora odpowiada natomiast zawór tłokowy.

Funkcjonalność i rozwój

Oba zawory skonstruowane są w taki sposób, aby siła tłumienia ustawiana była automatycznie – zapewniają specjaliści z autoamortyzatory.pl. Sposób tłumienia i odbijania amortyzatora zależy  od wielu czynników – są to między innymi prędkość pojazdu, rodzaj nawierzchni oraz warunki panujące na drodze. Warto wspomnieć, że prace nad maksymalnym udoskonaleniem amortyzatorów dwururowych wciąż trwają i co roku będziemy słyszeć o kolejnych ulepszeniach, a wszystko w celu uprzyjemnienia użytkownikom jazdy. Przykładem może być obecnie popularna technologia Vario, która stosowana jest między innymi w amortyzatorach Sachs, pozwalająca na skuteczną pracę amortyzatora nawet w skrajnych warunkach.

Zwykłe amortyzatory dwururowe nigdy nie byłyby w stanie dostosować się do pracy wciąż zmieniających się warunków. Tłumienie wykorzystane w technologii Vario odbywa się za pomocą kanału przepływowego zwanego bypassem, co okazało się doskonałym rozwiązaniem. W zależności od położenia tłoka w bypassie odbywa się przepływ oleju, a to powoduje zmianę siły tłumienia.

Czym są amortyzatory dwururowe?

About The Author
-

3 komentarze

Leave a Reply to b.bury Cancel reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

CommentLuv badge

  • b.bury
    Reply

    Kiedyś miałem te jednorurowe amortyzatory, a teraz mam dwururowe i mogę szczerze powiedzieć, że jeździ się dużo lepiej. Nie wróciłbym nigdy do zwykłych amortyzatorów. Jestem ciekaw co jeszcze wymyślą aby udoskonalić ten sprzęt…

    • Cezary
      Reply

      Poczekajmy aż samochody będą latać jak DeLorean w 'Powrót do przyszłości’, amortyzatory z głowy :). A tak na serio, to też u siebie zamontowałem dwururowe. Oczywiście odczułem zmianę zmieniając ze starych jednorurowych na świeże dwu. Na dłuższą metę także odczułem różnicę w komforcie jazdy. Więc jeśli ktoś z jakichkolwiek powodów (pewnie finansowych) zastanawia się nad wyborem – jeśli trzeba to dołóżcie i weźcie dwururowe ;).

  • Hebergement web
    Reply

    Amortyzatory dwururowe sa obecnie powszechnie stosowane. Ich jednorurowa odmiana powoli wychodzi z uzycia.