Awaria sprzęgła to dość duży problem, który często polega na tym, że nie można wysprzęglić tego elementu i w rezultacie jednostka napędowa cały czas jest połączona ze skrzynią biegów. Co robić w takiej sytuacji?
Zazwyczaj w takim przypadku, po wrzuceniu biegu jałowego holuje się samochód do najbliższej stacji obsługi. Nie zawsze jednak jesteśmy w odpowiednim miejscu, by tego dokonać. Istnieje na szczęście inny sposób, który pozwoli nam kontynuować jazdę mimo unieruchomionego sprzęgła i to nawet w ruchu miejskim. Wymaga to jednak sporych umiejętności i ostrożności.
Pamiętajcie jednak, że jazda bez sprzęgła ma niekorzystny wpływ na skrzynię biegów i inne mechanizmy jednostki napędowej, dlatego przedstawione poniżej zasady stosujcie tylko i wyłącznie w sytuacjach awaryjnych, kiedy po prostu nie ma innego wyjścia.
Ruszanie z miejsca
W momencie, gdy stwierdzamy, że sprzęgło, mimo wciśnięcia pedału, nadal jest włączone, trzeba wyłączyć silnik. Następnie należy włączyć drugi bieg i ponownie uruchomić jednostkę napędową naszego pojazdu. Bardzo możliwe, że samochód kilka razy szarpnie, ale gdy silnik w końcu zacznie pracować, to auto ruszy do przodu. Należy przy tym bardzo umiejętnie i z wyczuciem posługiwać się pedałem gazu, aby samochód nie skoczył do przodu, w momencie gdy jednostka napędowa zaskoczy i natychmiast osiągnie wysokie obroty.
Zmiana biegów na wyższe
Gdy konieczna jest zmiana biegu na wyższy, trzeba przede wszystkim zdjąć nogę z pedału gazu. Uwaga, należy to zrobić z nienagannym wyczuciem, pomału, jednocześnie starając się delikatnie i lekko włączyć bieg jałowy.
Przy pewnej prędkości obrotowej silnika odbędzie się to niemal samoistnie, prawie bez użycia siły użytkownika, praktycznie za pomocą jednego palca – zapewnia Andrzej Tokarz z centrumsprzegla.com.
Następnie trzeba odpowiednio ustawić dźwignię zmiany przełożeń w pozycji, jak do włączenia kolejnego biegu, po czym umiarkowanie wprowadzając jednostkę napędową można próbować włączyć właściwy bieg. Uniknięcie zgrzytu jest możliwe dzięki pracy synchronizatorów w skrzyni biegów. Gdy kolejny bieg będzie włączony, trzeba z wyczuciem dodać gazu, w przeciwnym wypadku samochód zacznie zwalniać, a silnik zgaśnie.
Redukcja przełożeń i zatrzymanie się
Redukcja biegów bez możliwości użycia sprzęgła jest niezwykle trudna i może doprowadzić nawet do trwałego uszkodzenia skrzyni biegów. Dlatego w tym przypadku należy zachować szczególną ostrożność i bardzo delikatnie oraz z ogromnym wyczuciem wrzucać bieg.
Podczas zdejmowania nogi z gazu należy w odpowiednim momencie, kiedy nie będzie wyczuwalnego na dźwigni zmiany biegów oporu, włączyć luz i następnie jak najszybciej przesunąć dźwignię do miejsca, odpowiadającego biegowi o jeden stopień niższemu.
W celu zatrzymania się należy włączyć w opisany wyżej sposób bieg jałowy i zatrzymać samochód tak, jak w każdym innym przypadku.
Świetny poradnik, na pewno przyda się każdemu świeżemu kierowcy 🙂
Mam szczerą nadzieję, że nigdy nie przytrafi mi się sytuacja w której będę zmuszony jechać bez sprzęgła. Przeczytałem ten artykuł parę razy i w sumie aż chce się spróbować i sprawdzić siebie i swój samochód, ale… 'po co psuć co dobrze działa’ ;). Chociaż tak czy inaczej, naprawdę ciekawy i pełen informacji artykuł.
Przeżyłem to w czasie wyjazdu na wakacje. Jakoś dałem radę, ale przy każdorazowej zmianie biegów bolało mnie serce 😉