Jak serwisować samochód elektryczny?

Współczesny rynek motoryzacyjny coraz śmielej podąża w kierunku elektryfikacji, upatrując w niej ratunek dla coraz gorszej kondycji środowiska naturalnego. Zaawansowanie technologiczne, które charakteryzuje samochody elektryczne budzi jednak w ich potencjalnych użytkownikach jedno, podstawowe pytanie: Co z serwisowaniem tego typu nowoczesnych pojazdów? Na to właśnie pytanie postaramy się odpowiedzieć w dzisiejszym artykule.

Nowoczesność i prostota w jednym – silniki elektryczne nie są skomplikowane

Nowoczesne technologie stosowane we współczesnych pojazdach elektrycznych mimo, że robią ogromne wrażenie, to w gruncie rzeczy tego typu samochody nie są wcale skomplikowane. Dlaczego? Dlatego, że ich układ napędowy składa się jedynie z prostego silnika elektrycznego, zestawu baterii oraz kilku sterowników. Porównując zatem auta elektryczne do spalinowych, przyjmuje się, że e-samochody złożone są z 6-krotnie mniejszej ilości części niż ich tradycyjne odpowiedniki. Z łatwością można się domyślić, że tak prosta budowa aut elektrycznych wpływa na ich tańsze serwisowanie, ponieważ mniejsza ilość części oznacza mniejszą ilość podzespołów, które potencjalnie są narażone na uszkodzenia w toku eksploatacji auta, a tym samym naprawy i wymiany.

Trwałość baterii i akumulatorów plusem serwisowania aut elektrycznych

Współczesne samochody elektryczne wykazują się niezwykłą trwałością baterii i akumulatorów, co również nie jest bez znaczenia jeżeli chodzi o serwisowanie tego typu pojazdów. Wysokie osiągi baterii i akumulatorów osiągnięto za sprawą przemyślanej pojemności ogniw, bowiem zasobnik w e-samochodzie nigdy nie wyładowuje się w 100%, ale też nigdy nie ładuje się w 100%. Zatem zakres roboczy baterii przeważnie nie przekracza 20-30%, oferując tym samym maksymalnie wydłużony czas jej życia. Jeżeli jednak w jakiś powodów akumulatory będą wymagać wymiany – to ich obecny koszt jest o wiele mniejszy, niż jeszcze kilka lat temu. Obecnie zestaw nowych ogniw na autoryzowanych stacjach obsługi samochodów elektrycznych, można kupić już za około 5 tys. zł, czyli tyle, ile trzeba zapłacić za nową turbosprężarkę do zaawansowanego motoru wysokoprężnego w autach spalinowych.

Jak serwisować e-samochody?

W jaki sposób zatem serwisuje się samochody elektryczne? Podstawą tego typu działań jest z całą pewnością wymiana płynu chłodzącego baterie, która jest zalecana przez producentów raz na cztery lata. Kolejną niezbędną czynnością jest również regularna wymiana oleju w przekładni napędowej. Zakres wymiany ustalony jest przez producentów na przebieg około 160 tys. km, czyli raz na 3-4 lata. Trzecią obowiązkową procedurą jest wymiana filtra kabinowego, jednak czynność ta ma bardziej charakter kosmetyczny niż jest związana ze sprawnością elektrycznego układu napędowego. Użytkownicy aut elektrycznych muszą jeszcze pamiętać o wymianie niektórych części eksploatacyjnych, tj. amortyzatory czy elementy ścierne układu hamulcowego, jednak warto zaznaczyć, że jest to wydatek odłożony na długo w czasie, bowiem wymiana amortyzatorów w pojazdach elektrycznych potrzebna jest nie wcześniej niż po 10 latach użytkowania auta. Podobnie sprawa wygląda z wymianą klocków i tarcz hamulcowych. Dzięki zastosowanemu w „elektrykach” systemowi odzyskiwania energii kinetycznej podczas zwalniania, układ generuje prąd, a jednocześnie redukuje prędkość, co wpływa na rzadsze wykorzystywanie układu hamulcowego, a przez to na wydłużenie żywotności jego elementów.

Gdzie szukać części do samochodów elektrycznych?

Podążając za zmianami na rynku motoryzacyjnym i upowszechnianiem się samochodów elektrycznych, potrzebne do nich części wprowadziliśmy do naszej oferty produktowej – https://www.iparts.pl/samochody-elektryczne/ Szeroki asortyment naszego sklepu obejmuje m.in.: baterie oraz moduły do baterii hybrydowych. Posiadamy także bogaty repertuar różnego rodzaju akcesoriów dedykowanych pojazdom elektrycznym – https://www.iparts.pl/dodatkowa-oferta/akcesoria,akcesoria-do-samochodow-elektrycznych,66-1114.html, a to wszystko od sprawdzonych i cenionych producentów.

Jak serwisować samochód elektryczny?

About The Author
-

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

CommentLuv badge