W samochodzie należy regularnie sprawdzać stan płynu hamulcowego, ponieważ tylko jego właściwy poziom zapewnia prawidłowe działanie hamulców. Jeśli jest zbyt niski, może to być niebezpieczne dla prowadzenia samochodu i Twojego bezpieczeństwa.
Bezpieczeństwo przede wszystkim
Układ hamulcowy samochodu może działać optymalnie tylko wtedy, gdy jest w nim wystarczająca ilość płynu. Jest to zatem polisa zapewniająca Twój bezpieczny powrót do domu. Systematyczna i dokładna konserwacja jest przez to szczególnie ważna, zaś samo uzupełnienie płynu hamulcowego jest bardzo prostym i szybkim rozwiązaniem.
Jednak samo uzupełnianie płynu często nie wystarcza i co dwa lata należy go całkowicie wymienić. Choć nie zawiera wody, jest substancją higroskopijną, co oznacza, że pochłania wilgoć z otoczenia. Jeśli jej zawartość w płynie hamulcowym przekroczy 3%, temperatura wrzenia płynu spada i układ hamulcowy może się przegrzać. W najgorszym przypadku prowadzi to do awarii hamulców.
Kiedy należy uzupełnić płyn hamulcowy?
Niestety nie ma przepisu, który mówi, po ilu kilometrach należy sprawdzić poziom płynu hamulcowego. Zamiast jechać do warsztatu za każdym razem, gdy nie masz pewności, możesz samodzielnie sprawdzić, czy w układzie jest jeszcze wystarczająca ilość płynu hamulcowego.
Poziom tej cieczy najlepiej sprawdzać, gdy pojazd jest zimny i znajduje się na równej powierzchni. Zbiornik jest niewielki i przezroczysty oraz znajduje się zwykle z boku komory silnika, dzięki czemu można go dokładnie odczytać. Zazwyczaj widnieje na nim oznaczenie minimum i maksimum, które wskazuje poziom płynu. Jeśli zauważysz, że poziom minimalny zbliża się do końca, uzupełnij go. Jeśli jednak po krótkim czasie zauważysz, że znów jest za niski, może to oznaczać, że np. węże i przewody w układzie hamulcowym stały się nieszczelne i porowate. W razie wątpliwości warto zlecić przegląd hamulców w specjalistycznym warsztacie.
Jak uzupełnić płyn hamulcowy?
Najpierw należy założyć rękawice ochronne i po odkręceniu zakrętki wlać odpowiednią ilość płynu za pomocą lejka, tak aby nic się nie rozlało. Jest to ważne, ponieważ płyn hamulcowy jest żrący i może uszkodzić zarówno skórę, jak i komorę silnika. Upewnij się też, że przed ponownym nałożeniem korka dokładnie go wyczyścisz. Jeśli cząsteczki brudu dostaną się do płynu hamulcowego, może to wpłynąć na skuteczność hamulców.
Informacje o tym, jaki płyn hamulcowy jest odpowiedni (https://www.iparts.pl/artykuly/uniwersalny-plyn-hamulcowy-bosch-env6-na-co-pozwala-ten-nowy-produkt-od-niemieckiego-potentata,651.html) dla danego samochodu, znajdziesz w instrukcji obsługi. Jednakże specyfikacje techniczne 90% wszystkich pojazdów w Europie odpowiadają płynom hamulcowym o niskiej lepkości DOT 3 lub DOT 4. Natomiast w przypadku pojazdów najnowszej generacji, które wykorzystują hamulce w sposób sportowy, zwykle zaleca się mocniejszy płyn hamulcowy DOT 5.1.
Zachowaj ostrożność!
Płyn hamulcowy jest silnie toksyczną substancją chemiczną. Jeśli podczas uzupełniania płynu trochę się wyleje, należy jak najszybciej i najdokładniej oczyścić komorę silnika. Dlatego warto zlecić tę pracę w specjalistycznym warsztacie, gdzie doświadczony pracownik wykona ją profesjonalnie, a po jej zakończeniu zutylizuje płyn hamulcowy. Wiele czynności serwisowych wymaga profesjonalnej wiedzy i narzędzi, w tym wymiany płynu hamulcowego. W końcu sprawny układ hamulcowy jest niezbędny w ruchu drogowym.