Usterka uszczelki pod głowicą spędza sen z powiek nie jednego kierowcy. Niektóre jednostki napędowe dość często zmagają się z tą przypadłością, niektóre znacznie rzadziej. Wymiana uszczelki pod głowicą nie jest zadaniem prostym, a dodatkowo wymaga zakrojonych na szeroką skalę działań związanych z chociażby planowaniem głowicy. Generuje to niestety wysokie koszty naprawy i sprawia, że nie każdy mechanik podejmie się wykonania takiej naprawy. Zatem co więcej wiemy o awariach uszczelki pod głowicą?
Dlaczego uszczelka pod głowicą ulega uszkodzeniu?
Uszczelka pod głowicą jest elementem umieszczonymi pomiędzy blokiem silnika, a jego głowicą. Gwarantuje szczelne przewodzenie płynu chłodzącego oraz oleju silnikowego. Oprócz tego izoluje także głowicę i blok silnika od nagrzewających się do skrajnych temperatur komór spalania. Trudne warunki pracy sprawiają, że po pewnym czasie uszczelka może ulec zniszczeniu. Nawet najmniejsze mikropęknięcie, które pojawi się w jej strukturze może objawiać się przykrymi dla silnika skutkami. Żywotność uszczelki pod głowicą zależy oczywiście od stylu naszej jazdy i tego w jaki sposób dany pojazd jest użytkowany. Zdarzają się jednak silniki, w których uszczelka zużywa się bardzo szybko, co nie musi być winą kierowcy.
Jakie są objawy awarii uszczelki pod głowicą?
Głównym skutkiem uszkodzenia uszczelki pod głowicą może być mieszanie się oleju z płynem chłodniczym. Bardzo często ten efekt pomaga postawić mechanikom trafną diagnozę odnośnie przyczyn usterki. Oczywiście skutków usterki uszczelki pod głowicą może być więcej, a poniżej przedstawiamy kilka z nich:
- Osad pod korkiem wlewu płynu chłodniczego,
- Gęsty, biały dym z wydechu,
- Ślady oleju w filtrze powietrza,
- Bulgotanie płynu w zbiorniku wyrównawczym,
- Znikanie płynu chłodniczego „bez śladu”,
- Zwiększający się poziom oleju,
- Gęsta maź pod korkiem oleju.
Oczywiście objawów takiej awarii może być znacznie więcej jednak te wymienione powyżej z pewnością należą na najczęściej występujących w standardowych silnikach samochodowych.
Jak wymienić uszczelkę pod głowicą i na co zwrócić szczególną uwagę?
Wymiana uszczelki pod głowicą jest niestety czynnością bardzo złożoną i skomplikowaną. Wymaga od mechanika sporej wiedzy oraz specjalistycznych narzędzi. Wymianę uszczelki pod głowicą należy połączyć z planowaniem głowicy. Jest to zabieg pomagający zweryfikować i jednoznacznie ustalić jaki jest faktyczny stan głowicy naszej jednostki napędowej. Często, szczególnie po przegrzaniu silnika zdarza się że głowica ulega uszkodzeniu i mimo profesjonalnej naprawy oznaki awarii mogą powracać bardzo szybko. Warto więc podejść do tej naprawy jak najbardziej kompleksowo.